چرا هفت سین؟(در مورد نمادهای هفت‌سین)


 

  تا بحال فکر کرده اید چرا هفت‌سین؟ چرا مثلا شش سین یا پنج سین نمی‌گذاریم و همه می‌کوشیم حتما تعداد سین‌های مان را به هفت تا برسانیم؟ با  اینکه می‌دانیم عدد هفت در بسیاری از تمدن‌ها مقدس است. حتی در بین جادوگران هفت عدد قدرتمندی است .در ایران باستان، جشن‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی برگزار می‌شد. اما از آن میان، هفت جشن جزء جشن‌های واجب به شمار می‌آمد که شش جشن، جشن‌های گاهانبار یا سالگرد آفرینش‌های شش گانه بود. این جشن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «مید یوزرم گاه»،‌ جشن میانه بهار که از 11 تا 15 اردیبهشت به مناسبت سالگرد آفرینش آسمان برگزار می‌شد. «میذ یوشم گاه» جشن نیمه تابستان از 11 تا 15 تیر به مناسبت سالگرد آفرینش آب «پیتی شهیم گاه»، به معنی «دانه آور»، سالگرد آفرینش زمین و فصل گردآوری غله است که از 26 تا 30 شهریور برگزار می‌شد. «ایا سرم گاه»، از 26 تا 30 مهر است و سالگرد آفرینش گیاه و «برگشت» معنی می‌دهد، چون چوپان با گله بر می‌گردد و آغاز زمستان است. «مید یاریم گاه» به معنی «میان سال» که سالگرد آفرینش چارپای مفید است و جشن میان زمستان، زمانی است که برای دام انبار زمستانی می‌شود. «همسپد میدم گاه» به معنی «با هم بودن و با هم گرد آمدن‌» که سالگرد آفرینش انسان است و پنج روز آخر سال برگزار می‌شود. هفتمین جشن از اعیاد هفتگانه واجب «نوروز» است. رسم‌های بسیاری هم در حاشیه این جشن رواج داشت که با عدد هفت پیوند خورده بود. به عنوان مثال، در میز سیمین مقابل شاه وقت، هفت گونه غله و شاخه‌های هفت نوع درخت را می‌نهادند، روی همان میز هفت بشقاب کاشی سفید و هفت درهم سفید از سکه‌های ضرب شده در عرض سال. 
رسم دیگری که هنوز در برخی روستاهای زردشتی نشین رعایت می‌شود، کشت هفت نوع بذر در ظرف‌های کوچک است تا اینکه برای نوروز سبزی و طراوت فراهم باشد. 
 
در قدیم، هفت «سینی» از دانه‌هایی که برکت به سفره‌ها می‌آورد، می‌رویاندند و بر خوان نوروزی می‌نهادند. «سینی» معرب «چینی» است که در قدیم به طبق‌های بزرگی که از چین آورده بودند، گفته می‌شد. احتمالا هفت «سین» بازمانده همین هفت «سینی» است و یا نمادی از «سبزه» و «سرسبزی» با گذشت زمان، هفت «سینی» با هفت میوه یا گل یا سبزی که با «سین» آغاز می‌شوند و هر یک نشانه ای از باروری و تندرستی هستند، تلفیق شده است. 
این هفت «سین» کدام اند و هر یک نماد چیست؟ «سبزه» نودمیده است،«سنبل» خوش بر و خوشبو، «سیب» میوه بهشتی و نمادی از زایش،«سمنو» مائده تهیه شده از جوانه گندم که یادآور بخشی از آیین‌های باستانی ایران است، «سنجد» که بوی برگ و شکوفه درخت آن محرک عشق و دلباختگی است، «سیر» دارویی برای تندرستی، «سپند» به معنی «مقدس» که دورکننده بیماری‌ها و دافع چشم بد است. 
 
امروزه، برخی اقلام سفره هفت «سین» فراموش گشته و یا «سین»‌های آن در برخی خانواده جا به جا گشته است. مثلا گذاشتن «سرکه» نماد ترشی و «سماق» نماد بیکاری و سماق مکیدن روی سفره هفت «سین» مناسبت ندارد. 
علاوه بر «سین‌ها» بر این سفره آینه نیز می‌گذاریم که نور و روشنایی می‌تاباند، شمع می‌افروزیم که روشنایی و تابش آتش را به یاد می‌آورد و شاید بازمانده جشن سوری و جشن‌های آتش باشد؛ تخم مرغ که تمثیلی از نطفه و باروری است. کاسه آب زلال به نشانه همه آب‌های خوب جهان و ماهی زنده در آب، به نشانه تازگی و شادابی؛ عسل و نقل و شیرینی و دیگر چیزهایی که بنا به رسم خاص هر شهر و روستا و خانواده ای بر این سفر می‌افزودند. گذاشتن چند شاخه بیدمشک روح افزا نیز بر زیبایی سفره می‌افزاید. 
 
وجود قرآن یا دیگر کتاب‌های دین بر سر سفره هفت «سین» برای راندن دیوان و شیطان از محیط خانه است. گذاشتن نمونه ای از غلات (معمولا نان و برنج) و حبوبات و همچنین در برخی خانواده‌ها گذاشتن شیر و فرآورده‌های شیری به نشانه تضمین برکت خانه متداول است. 
در برخی خانواده‌ها، به ویژه در میان هم میهنان زردشتی، هفت «شین» نیز معمول است که باید ناشی از شبیه سازی «شین» با «سین» باشد و نیز شاید به این دلیل که شهد و شکر از دیرباز از بنیادی‌ترین مائده‌های این خوان بوده اند. 
حتی از هفت «میم» نیز سخن گفته اند که برخی مرغ، ماهی، ماست، مویز و ... بر خوان نوروزی می‌گذاشتند. 
روی هم رفته، هفت سین نوروزی در جاهای متفاوت به شکل‌های متفاوت برگزار می‌شده است که برخی نمونه‌های آن در نوروزنامه آمده است. 
 
این اقلام و مراسم هیچ گاه در طول تاریخ ثابت نبوده اند. بستگی به شرایط، قومیت‌ها، باورها و اعتقادات دارد حتی برگزاری این مراسم در هر خانواده متفاوت است. اصولا چرا باید این مراسم در نقاط مختلف ثابت باشد؟ هر کسی به شکلی برگزار می‌کرده، گاهی هدف‌های سیاسی پشت قضیه بوده است و گاهی اهداف دیگر. نمی‌توان گفت مراسم سال نو و هفت سین از اصلی آمده و دگرگون شده‌اند. بلکه در طول تاریخ شکل گرفته اند و مردم هم به دلایل مختلف آنها را سال‌ها حفظ و برگزار کرده اند.
تنها چیزی که شاید در این مراسم ثابت مانده است، عدد «هفت» آن باشند که با هفتم بودن جشن نوروز در اعیاد هفتگانه واجب توجیه می‌شود. به نظر زنده یاد دکتر «مهرداد بهار» اسطوره شناس فقید، شاید این عدد «هفت» با هفت سیاره نیز ارتباط داشته باشد که تصور می‌شد سرنوشت بشر در دست آنها است و این امر در تقدس عدد هفت موثر بود. شاید تصور می‌شد که اگر کسی هر هفت تا را در اختیار داشته باشد و نظر لطف هر هفت سیاره را به خود جلب کند، خوشبخت خواهد بود.
 
 نماد شناسی هفت سین:
 سنجد ( Sorb ): نمادی است از زایش و تولد و بالندگی و برکت
سمنو (Samanoo): نماد خوبی برای زایش گیاهی و بارور شدن گیاهان
سبزه (Verdure): موجب فراوانی و برکت در سال نو شود، رنگ سبز آن رنگ ملی و مذهبی ایرانیان است.
سیب سرخ (Red Apple ): نمادی است از باروریو زایش
سماق (Sumac): برای گندزدایی و پاکیزگی
سیر (Garlic): برای گندزدایی و پاکیزگی
سرکه (Vinegar): برای گندزدایی و پاکیزگی
قرآن(Quran): کتاب مقدس هر آیین
تخم مرغ (Eggs): از نوع سفید یا رنگی نمادی است از نطفه و نژاد
ماهی سرخ (Gold Fish): ماهی یکی از نمادهای آناهیتا فرشته آب و باروری است و وجود آن باعث برکت و باروری می‌گردد.
سکه (Silver & Gold Coin): موجب برکت و سرشاری کیسه است
نقل (Comfit ): نمادی است از زایش و تولد و بالندگی و برکت
شیرینی (Sweets ): نمادی است از زایش و تولد و بالندگی و برکت
آجیل (Nuts): نمادی است از زایش و تولد و بالندگی و برکت
اسپند ( Wild Rue): در زمانهای قدیم مقدس بوده و در رسم‌های نیایشی بکار برده می‌شده.
انار (Pomegranate): پردانگی انار نشان از برکت و باروری است.


سال91(سال نهنگ یا اژدها؟)

چینیها معتقدند بودند در شروع سال نو ازبین تمام حیوانات تنها دوازده حیوان را برای گردش زمین انتخاب کرده است که به ترتیب ظاهر می شوند وانسانها برحسب...

ادامه مطلب ...

سال 1391 خورشیدی «سال داریوش بزرگ» است.

سال 1391 خورشیدی «سال داریوش بزرگ» است.

لحظه تحویل سال 1391 خورشیدی به ساعت ایران: ساعت 8 و 44 دقیقه و 27 ثانیه روز سه‌شنبه 1 فروردین 1391 خورشیدی برابر با 20 مارس 2012 میلادی


ارتباط سال 1391 با داریوش بزرگ:

سال 1391 برابر با دو هزار و پانصدمین سال از آخرین سال شاهنشاهی داریوش بزرگ است و از آن پس فاصله ما با داریوش بیش از 2500 سال خواهد شد و این فاصله هر سال بیشتر نیز خواهد شد. پس به یاد داریوش و بزرگی و افتخاراتی که او برای ما به یادگار ابدی گذاشته، امسال را به نام او می نامیم.

داریوش از 522 تا 486 ق م بمدت 36 سال شاهنشاه ایران بود و سال نو 2500 مین سالگرد آخرین سال شاهنشاهی داریوش بزرگ است.

نوروز دو هزار و پانصدمین سال آخرین سال شاهنشاهی داریوش بزرگ خجسته باد!

 

سال 1391 برابر با دو هزار و پانصدمین سال از آخرین سال سلطنت داریوش کبیر است.

داریوش یکم پسر ویشتاسپ، مشهور به داریوش بزرگ، سومین پادشاه هخامنشیبود. وی در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، که شاهنشاهی کشور ایران توسط مغان تسخیر شده بود، با کمک تعدادی از رؤسای هفت خانوادهٔ اشرافی و با کشتن گئومات مغ و یارانش بر تخت نشست. نظام شاهنشاهی ایران را استحکام بخشید و سرزمین‌هایی چند به شاهنشاهی الحاق کرد. تخت جمشید یا شهر پارسه به فرمان او ساخته شد.

داریوش بزرگ از سال 522 تا 486 پیش از میلاد شاهنشاه ایران بزرگ بود. او طی 36 سال پایه های شاهنشاهی ایران را بنا نهاد و بسیاری از جنبه های تمدنی ایران و ایرانیان ریشه در مدیریت و پادشاهی ویژه داریوش کبیر دارد. ایجاد پایتخت های بزرگ و جهانی، ساخت نظام نوشتاری برای ایران، ساخت شاهراه های سنگ فرش که شمال و جنوب و غرب و شرق ایران بزرگ و قلمرو بزرگ شاهنشاهی را به هم وصل می کرد، ایجاد نظام تامین اجتماعی و بازنشستگی 30 ساله و مرخصی با حقوق برای زنان و بکارگیری زنان به عنوان مدیران واحدهای فنی و تولیدی، کوتاه نمودن دست مغان از امور مذهبی ایرانیان و سامان بخشی به دین زرتشت، تبدیل ایران به یک شاهنشاهی بین المللی که در آن بهترین مهندسان و هنرمندان و دانشمندان و کارگران از کشورهای مختلف کار می کردند، ایجاد پول ملی ایرانی «دریک» که سکه های زر جهانی بود، ایجاد نظام مقیاسهای وزن و طول و ایجاد نظام بازرگانی و داد و ستد جهانی، ایجاد ارتش منسجم ایرانی و ایجاد هویت منسجم ملی برای ایرانیان فقط گوشه ای از اقدامات ماندگار داریوش بزرگ است. او طی 36 سال سرنوشت ایران و جهان باستان را تغییر داد و جهان را بسوی تمدن جهانی بشری سوق داد.

از دیگر کارهای بنیادین او، کشف راه های دریایی و ایجاد خطوط دریانوردی از هند تا ایران و تا مصر بود. او فرمان به حفر ترعه‌ای داد که کشتیهای راه افتاده از دریای پارس را به رود نیل و از آن طریق به دریای مدیترانه پیوند می‌داد.

مقبرهٔ داریوش بزرگ در دل کوه رحمت در مکانی به نام نقش رستم در مرودشتفارس (نزدیک شیراز) است و کنار جاده اصفهان به شیراز قرار دارد. پس از جهانگیریکوروش و کمبوجیه ، در زمان داریوش بزرگ سراسر غرب و میانه ی آسیا (آسیای صغیر) جزو قلمرو ایران محسوب می‌گردید.

از داریوش بزرگ قدیمی ترین نوشته های متعددی بصورت کتیبه به جا مانده است که میراث مهم جهانی برای هند و اروپاییان به شمار می آید. مهمترین کتیبه های داریوش، در کوه بیستون، در تخت جمشید و همدان و موزه ملی ایران در تهران است.

 کتیبه مفصل داریوش در بیستون:

سکه طلای داریوش (دریک) با عکش شاه کماندار:

مقبره داریوش در "نقش رستم" استان فارس.

دعای داریوش برای ایران (کتیبه بیستون و تخت جمشید و کتیبه های دیگر):

نمونه ای از تزیینات کاخ داریوش در شوش بصورت آجرهای لعاب دار. چهره ی سربازان پارسی گارد جاویدان (الان در موزه لوور پاریس است!):

نقشه قلمرو ایران زمان داریوش بزرگ:

 نقش مُهر داریوش کبیر (اصل مُهر در موزه روسیه است): در کناره ها به سه زبان نوشته: من داریوش شاهنشاه هستم: