لباس ضد پشه تولید شد!

دانشمندان موفق به طراحی نوع جدید لباس ضدپشه با استفاده از نانوذرات سیلیکون شدند.

پشه‌ها حشرات موذی هستند که می‌توانند موجب اختلال در فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد شوند. همچنین گروهی از آن‌ها ناقل بیماری مالاریا هستند که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به ۲۱۶ میلیون نفر در سراسر دنیا را در سال ۲۰۱۰ مبتلا کردند.

کمپانی فناوری Nanolabel در پرتغال روند جدیدی را برای دفع این حشرات طراحی کرده که از فرایندهای قبلی کارآمدتر عمل می‌کند.

این فرایند که NANOMOSKI نام دارد، شامل اشباع کردن الیاف با استفاده از نانوذرات سیلیکون غیرمتبلور (دی اکسید سیلیکون) است. در منفذهای این نانوذرات یک نوع “ماده فعال غیرسمی” تعبیه شده که با پشه‌های میانه خوبی ندارد. در آزمایش‌های صورت گرفته در موسسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لیسبون این ماده ۸۱ درصد پشه‌های Anopheles gambiae را دفع و همچنین مانع تغذیه ۸۹ درصد از آن‌ها شد.

این در حالی است که الیاف اشباع شده توسط ماده سمی دافع حشرات microencapsulated DEET دارای شاخص دفع ۴۰ درصد و مهار تغذیه ۶۵ درصد بود.

در حالی که کمپانی پرتغالی ماهیت ماده فعال به کار رفته در این روند را فاش نمی‌کند، مدعی است که این ماده در۳۰ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته، زیست‌سازگار بوده و دارای پایین‌ترین درجه سمیت (درجه ۴) در تمامی گروهبندی‌هاست.

دی اکسید سیلیکون از لحاظ محیطی بی‌ضرر است. این ذرات بزرگتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و این امر آن‌ها را بالاتر از میزان نفوذپذیری پوست انسان و سایر حیوانات آزمایش شده قرار می‌دهد.

در فرایندهای معمول که می‌توانند در تجهیزات معمول رنگرزی پارچه انجام شوند، بر خلاف فرایند چسبیدن به سطح خارجی الیاف، نانوذرات در درون ماده تعبیه می‌شوند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد که با بیش از ۹۰ بار شست‌وشو در درون ماده باقی بمانند؛ گرچه در این شرایط، محتوای دفع‌کننده پایین‌تر از ۳۵ درصد بود.

به ادعای این کمپانی، در حال حاضر بیشینه ۴۰ بار شست‌وشو برای لباس‌های ضدپشه سنتی “خوب” است.

کوه ضدّ ایدز!!!

 کوه ضد ایدز!!!

  

 نام این کوه باستانی «پردیس» است در حومه شهرستان «جم» از توابع «عسلویه» استان «بوشهر» و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد «شیراز» قرار دارد .

از جمله خواص این کوه خاصیت خارق العاده این کوه درکمک به درمان مبتلایان به «ایدز» می باشد . به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV در این کوه صفر می باشد. 

از جمله خواص این کوه خاصیت خارق العاده این کوه درکمک به درمان مبتلایان به ایدز می باشد . به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV در این کوه صفر می باشد. پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه Imperial Medical College  در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست نموده اندتا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain  تغییر دهند. 

ضمنا دکتر Tim Hopkins رییس موسسه فوق و دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرکهای درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه نموده است. وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدزدر این منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود.

از دیگر  خواص درمانی این کوه که زبانزد همه متخصصین mountain trapi (کوه درمانی)است . خواص مغناطیسی این کوه باعث تخریب سلولهای سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی زا را به کوهنوردی دراین کوه توصیه می‌نمایند. مدیکال کالج ایالت ایاهو آمریکا نیز طی تحقیقی خواص درمانی این کوه را تایید نموده است.

نام این کوه باستانی پردیس است در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد .

نکات قابل توجهی که در این کوه باستانی وجود دارد :

1. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست .

2. آتشکده فوق العاده باستانی که در قله کوه قرار دارد ، محل تولد و غسل تعمید پدر جمشید جم است .

3. مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص اسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید ، ماشین بجای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تا کنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرده اند .

4. پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما" پیشخرید چند کارخانه داروسازی بزرگ جهان است یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرصهای شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود .

5. این منطقه خرمای ویژه نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره خود غرق می شود یعنی یک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود و اندازه این خرما اندازه آلبالو بود و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما" برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود، نکته جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود .
فعلا" سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده ، و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است .

6. در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد ، آن هم در اطراف عسلویه !
مردم چاهه و جم ، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند ، و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکانهایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است .

با افتتاح جاده فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی ، رفتن به این منطقه خیلی میسر تر و راحت تر شده است . پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است.