دور نمی شود،بلکه نزدیک می شود!

الف- از کاغذ روزنامه نواری به طول 15 × 55 سانتیمتر بریده و از وسط آنرا خم کنید، بعد روی یک بطری بیندازید، از وسط دو لبه‌ی کاغذ و زیر بطری فوت کنید، لبه‌ها به جای دور شدن، به هم نزدیک می شوند.

ب- دو صفحه کاغذ با ابعاد 15×30 سانتیمتر بریده و به فاصله 10 سانتیمتر از هم بگیرید، و از وسط آنها بدمید، باز مشاهده خواهید کرد که صفحات کاغذ به هم نزدیک می شوند.

 

 

 

نظریه برنولی Bernoulli چنین است:

جریان سریع یک گاز یا مایع از فشار اطراف خود می‌کاهد و اگر جریان خیلی سریع باشد ، فشار بیشتر پایین خواهد آمد.

جریان هوائی که در اثر فوت شما تولید می‌شود باعث پایین آمدن فشار هوا در بین لایه های کاغذ می‌شود و فشار خارج ورقه های کاغذ را به هم نزدیک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

گلوله کاغذی به طرف شما حرکت می کند  

 

 

الف- تکه کاغذی به اندازه 

 2×2 سانتیمتر بریده و آنرا چهار پنج قطعه کنید، تکه های کاغذ را روی میز، پشت کتابی بگذارید و از روی کتاب محکم فوت کنید، خواهید دید که تکه های کاغذ بلند شده، همراه جریان هوا به طرف جلو پرواز می کند. 

 

  ب- از کاغذ روزنامه ای تکه‌ای به اندازه 2×2 سانتیمتر ببرید و به‌صورت گلوله کوچکی در آورید، گلوله کاغذی را در داخل گردن یک بطری خوابیده قرار دهید، و از مقابل دهانه ی بطری فوت کنید. گلوله‌ی کاغذی به طرف جریان هوا آمده و همراه آن دور برده می‌شود.  

  

  

 

 

 الف- جریان سریع هوا از فشار اطراف تکه های کاغذ می‌کاهد و فشار هوای اطراف، تکه های کاغذ را به محوطه‌ی کم فشار آورده و داخل جریان هوا می‌سازد. 

 

 ب- در مواقعی که فوت می‌کنید، جریان سریع هوا در جلو دهانه‌ی بطری باعث می‌گردد که از فشار هوای جلو دهانه‌ی بطری کاسته شود و گلوله ی کاغذی وارد جریان شده دور برده می‌شود.

 

 

 

آزمایش با سکه پول

 

 

 یک عدد سکه‌ی دوریالی(25 تومانی جدید) را به فاصله 5 سانتیمتر از لبه‌ی میز قرار دهید و در عقب سکه بشقابی را طوری بگذارید که فاصله لبه‌ی میز تا وسط بشقاب 30 سانتیمتر باشد.

در کف اطاق بنشینید طوری که لب های شما نیم سانتیمتر بالاتر از لبه ی میز باشد و محکم از روی سکه به نقطه‌ای در حدود 15 سانتیمتر بالاتر از وسط بشقاب فوت کنید، خواهید دید که سکه بلند شده به وسط بشقاب یا آن‌طرف بشقاب می‌افتد.

توجه – برای بلند شدن سکه خیلی محکم باید فوت کرد.

 

 

 

 

1- در اثر فوت از فشار هوای بالای سکه کاسته می‌شود و فشار زیاد پایین سکه، آنرا به فضای کم فشار وارد می‌کند و ستون هوائی سکه را به داخل بشقاب پرتاب می‌کند.

 

 

از میان حباب لامپ فوت کنید

 

یک عدد لامپ معمولی را جلو لبان خود بگیرید، کبریتی را روشن کرده به فاصله ی 5 سانتی متر پشت لامپ نگه دارید، حال فوت محکمی بکنید، کبریت خاموش می شود.  

 

 

 

 

1- جریان هوا توسط لامپ به دو شاخه تقسیم می‌شود و آن   

دو بین خود و لامپ فشار کمتری ایجاد می‌کند ( طبق قانون برنولی ) 

 

 این دو نیمه  جریان از دو طرف حباب گذشته و دوباره در نقطه‌ای 

 

 یکی شده کبریت را خاموش می‌کند.

 

نوای دلنشین

این هم چند آواز زیبای ایرانی.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Icy Tree

 

Navaye Choupan - Homayoun Pour 

   

 

Rainbow Butterfly, Color 3 

 

Mimani Ey Vatan - Noori

 

 

Bluebells (Color 2)  

 

Ye Shabe Mahtab - Farhad 

 

 

 

Birds 

 

 

Havaye Geryeh - Homayoon Shajarian