شاید ریشه بازی با کاغذ نیز همچون بسیاری از امور دیگر در شرق باشد: در چین و ژاپن که با کاغذ شکلهای مقدس یا خوشیمن میساختند و این کار از آیینهای خاص در میان این مردم محسوب میشد. اما بازی با کاغذ، آنگونه که در مجموعه حاضر مورد توجه است، ریشه در سالهای اول قرن بیستم دارد. سه طرح از داخل کتاب انتخاب شده که با پرینت گرفتن از این طرح ها روی کاغذ ۱۴۰ گرمی می توانید این ماکت ها را بسازید به نظر من و چند تن از دوستانی که مهندس معماری هستند کار آقای رازانی بسیار شگفت انگیز و خلاقانه است آن چیزی که کم تر در دانشگاه ها و مدارس ما به آن توجه می شود قابل عرض است که آقای رازانی دکترای معماری داشته و در کشور آلمان ساکن هستند و یکی از معماران برجسته ی این کشور می باشند طرح شماره ی یک برای دیدن طرخ ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید
آنچه در نمونههای کاغذی مجموعه حاضر ارائه شده است، سطوح گوناگون هندسی است که برای تبدیل شدن به فضای سه بعدی، نیاز به یک بعد چهارم موقت، یعنی زمان دارد ـ مقصود حرکتهایی مانند انتقال موازی بر سطح و چرخش بر روی آن، «تا» زدن بر محور قرینگی یا ترکیبی از آنهاست. به این ترتیب، با حرکتهایی مشخص، شیئی شکل میگیرد که نشانگر چیزی غیر از خود اوست. این کار که به افسون جادویی کوچک میماند فضایی جز زمان و ماده به وجود میآورد؛ فضایی که تبلور خیال ماست، و شاید روزی کسانی آن را بسازند و دیگران نیز از آن بازدید کنند.