چرا می خوابیم؟


همه ی موجودات جهان از انسان گرفته تا حیوان به خواب احتیاج دارند. خواب مانند غذا برای ما لازم و ضروری است.

خواب استراحت لازم را برای بدن شما فراهم می کند و شما را برای روز بعد آماده می سازد. مغز شما به هنگام خوابفرصتی می یابد تا کارهایش را سر و سامان دهد. دانشمندان از نوع سازماندهی ای که مغز به هنگام خواب انجام می دهد اطلاع دقیقی ندارند، اما آن ها فکر می کنند که مغز به هنگام خواب اطلاعات را مرتب و ذخیره می کند، مواد شیمیایی را جابه جا و مشکلات را حل می کند.

مقدار خواب بستگی به سن افراد دارد. کودکان حدود 14 الی 15 ساعت در روز می خوابند! در حالی که بزرگسالان به 7 الی 8 ساعت خواب نیاز دارند. بچه های 5 یا 12 ساله به 10 یا 11 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند. بعضی ها بیشتر و تعدادی دیگر کم تر می خوابند.

اگر شما یک شب نخوابید عصبی و بداخلاق می شوید، اما اگر شب بعد هم نخوابید، در انجام کارها و تفکر دچار مشکل خواهید شد، در چنین وضعیتی مغز و بدن شما حتی قادر نیستند کارهای معمولی و پیش پاافتاده را انجام دهند. اما اگر فردی پنج شب متوالی را بدون خواب سپری کند، گرفتار اوهام و خیالات می شود.(یعنی چیزهایی را که دیگران نمی بینند، آن ها می بینند.)

در صورت نخوابیدن مغز قادر به فرمان دادن به بقیه ی قسمت های بدن نیست. پس باید زمانی را به خوابیدن اختصاص دهیم تا مغزمان کارهایش را به درستی انجام دهد.


برگرفته شده از سایت tebyan.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد